Yleiset sopimusehdot
Yleiset ehdot, Välityssopimus
1.1. Verkkogallerian Lunzo.fi ylläpitäjänä toimii Lunzo s.r.o., Y-tunnus: 066 67 678, osoite: Politických vězňů 912/10, Nové Město, 110 00 Praha 1, Tšekin tasavalta (jäljempänä "Palveluntarjoaja"). Yritys välittää ostajille (jäljempänä "Ostaja") liiketoimia myyjien kanssa.
Myyjä on ulkomainen kauppa- tai tuotantoyritys, erityisesti Kiinasta, Hongkongista tai Singaporesta (jäljempänä "Toimittaja").
1.2. Alla olevat käyttöehdot säätelevät välitystoimintaa Ostajan ja Palveluntarjoajan välillä Lunzo.fi-verkkogalleriassa. Kaikki sopimussuhteet solmitaan voimassa olevan lainsäädännön mukaisesti.
1.3. Palveluntarjoaja toimii välittäjänä ja hankkii Ostajalle tuotteita Toimittajilta, eli tekee tilauksen ja maksaa ostohinnan Ostajan puolesta, sekä tarvittaessa hoitaa reklamaation Toimittajalle. Tämä tapahtuu alla kuvattujen ehtojen mukaisesti.
1.4. Palveluntarjoaja solmii Ostajan kanssa välityssopimuksen (jäljempänä myös "sopimus") siten, että Ostaja tekee ja maksaa sitovan tilauksen verkkogalleriassa. Sopimuksen solmimisen jälkeen Palveluntarjoaja välittää tuotteen oston Toimittajalta Ostajan nimissä ja tämän lukuun.
1.5. Ostajan ja Toimittajan välinen ostosopimus koskien valittua tuotetta syntyy Ostajan ja Toimittajan välillä, ei Palveluntarjoajan ja Ostajan välillä.
Tuotteen valinta ja välityssopimuksen tekeminen
2.1. Tuotteet esitellään visuaalisesti Lunzo.fi-verkkogallerian verkkosivuilla sen tarkoituksen mukaisesti. Jokaisen tuotteen kohdalla on esitetty sen nimi, kuvaus, kokonaishinta (joka sisältää sekä välityspalkkion että Toimittajalta hankitun tuotteen ostohinnan) sekä mahdollisesti muita lisätietoja.
2.2. Ostaja valitsee haluamansa tuotteen lisäämällä sen ostoskoriin. Tuotevalinnan lähettämisellä Ostaja solmii Palveluntarjoajan kanssa välityssopimuksen ja antaa tälle toimeksiannon tilata tuote Toimittajalta.
2.3. Ostaja vastaa itse tuotteen valinnasta.
2.4. Kun tuote on valittu, Ostaja saa Palveluntarjoajalta sähköpostitse vahvistuksen tuotevalinnasta, jossa ilmoitetaan sopimuksen kohde, kokonaishinta (välityspalkkio + Toimittajan tuotteen hinta) sekä maksutiedot maksun suorittamiseksi tilisiirtona tai talletuksena Palveluntarjoajan tilille. Sopimus katsotaan syntyneeksi sillä hetkellä, kun Palveluntarjoaja vastaanottaa Ostajan tuotevalinnan.
2.5. Lähettämällä tuotevalinnan Ostaja samalla vahvistaa tutustuneensa näihin yleisiin käyttöehtoihin ja hyväksyy ne.
2.6. Sopimus tulee voimaan lykkäävin ehdoin. Lykkäävä ehto on se, että Ostaja maksaa kokonaissumman (välityspalkkio + tuotteen hinta Toimittajalta). Ostaja maksaa Palveluntarjoajan tilille ennakkomaksun mainitussa summassa. Kun Palveluntarjoaja vahvistaa tuotteen saatavuuden Toimittajalta, käytetään maksettua ennakkoa tuotteen ostohinnan ja välityspalkkion maksamiseen. Mikäli tuotetta ei ole saatavilla, Palveluntarjoaja palauttaa ennakkomaksun kokonaisuudessaan Ostajan pyynnöstä.
2.7. Ostajan pyynnöstä Palveluntarjoaja toimittaa Ostajalle sähköisen laskun, jossa eritellään mm. välityspalkkio ja Toimittajalta ostetun tuotteen hinta. Ostaja hyväksyy, että lasku toimitetaan sähköisesti siihen sähköpostiosoitteeseen, jonka hän on ilmoittanut tätä tarkoitusta varten.
2.8. Kaikki valuuttakurssieroista johtuvat tappiot, jotka liittyvät tuotteiden välitykseen, kuuluvat Palveluntarjoajan vastuulle.
Maksettava summa ja maksutapa
3.1. Jokaisen tuotteen kohdalla Palveluntarjoajan verkkogalleriassa ilmoitettu hinta sisältää välityspalkkion ja Toimittajalta ostettavan tuotteen hinnan, mukaan lukien toimituskulut. Ostajalle ilmoitettu summa on lopullinen, riippumatta Toimittajan myyntihinnasta tai Palveluntarjoajan välityspalkkiosta, lukuun ottamatta poikkeustilanteita, jotka on määritelty kohdassa 3.2.
3.2. Palveluntarjoaja ei voi taata lopullista hintaa, joka sisältää välityspalkkion ja tuotteen hinnan, jos tilauksen kokonaissumma ylittää 150 euroa, sillä tällöin tuote saattaa joutua tullikäsittelyyn.
3.3. Summa, joka sisältää välityspalkkion ja Toimittajan tuotteen hinnan (tai ennakkomaksun siitä), maksetaan etukäteen tilisiirtona tai tilille tallettamalla, tai jollain muulla Palveluntarjoajan tarjoamalla verkkomaksutavalla. Maksu katsotaan suoritetuksi sinä päivänä, kun koko summa on hyvitetty Palveluntarjoajan tilille. Tällöin tilaus muuttuu sitovaksi Ostajalle.
Tuotteen toimitus
4.1. Toimittaja lähettää tuotteen tavallisesti 25 päivän kuluessa siitä, kun Palveluntarjoaja on toimittanut tilauksen Toimittajalle. Tässä kohdassa tilauksella tarkoitetaan, että Ostaja on toimittanut Palveluntarjoajalle tuotteen valinnan ja samanaikaisesti maksanut summan, joka sisältää välityspalkkion ja tuotteen hinnan Toimittajalta, Palveluntarjoajan tilille. Palveluntarjoaja tekee tilauksen Ostajan puolesta viimeistään kymmenen (10) arkipäivän kuluessa tilauksen vastaanottamisesta. Tavallinen toimitusaika on 5–20 päivää tilauksen tekemisestä. Toimitusaika voi pidentyä Toimittajasta riippuen esimerkiksi sesonkien tai juhlapyhien (kuten joulun) aikana. Palveluntarjoaja ilmoittaa pyynnöstä Ostajalle arvioidun lähetyspäivän.
4.2. Joissain tapauksissa tuote ei ehdi Ostajalle tavallisen toimitusajan puitteissa. Tämän vuoksi Palveluntarjoaja takaa Ostajalle, että jos tuotetta ei toimiteta 120 päivän kuluessa tilauksesta (kohta 4.1.), Ostaja voi pyytää maksun palautusta kokonaisuudessaan tai tuotteen uudelleentilausta. Palveluntarjoaja palauttaa tällöin rahat Ostajan ilmoittamalle pankkitilille.
4.3. Mikäli Ostaja saa tuotteen Toimittajalta sen jälkeen, kun hänelle on jo palautettu maksu, Ostaja on velvollinen palauttamaan tuotteen Palveluntarjoajalle tai palauttamaan rahat Palveluntarjoajalle 30 päivän kuluessa.
Muut määräykset
5.1. Suomekielisiä käyttöohjeita ei toimiteta tuotteiden mukana vakiona. Mikäli Palveluntarjoajalla on saatavilla suomen- tai englanninkielinen ohje sähköisessä muodossa, se toimitetaan Ostajalle pyynnöstä.
5.2. Ostaja pyytää Palveluntarjoajaa aloittamaan välityksen toteuttamisen välittömästi, ennen neljäntoista (14) päivän peruutusajan päättymistä. Palveluntarjoaja ilmoittaa Ostajalle, että tällöin Ostajalla ei ole oikeutta peruuttaa sopimusta.
5.3. Palveluntarjoaja sitoutuu käsittelemään lähetyksiin liittyvät mahdolliset katoamiset tai vauriot Toimittajalta Ostajalle Ostajan eduksi, siten että Ostajalle ei aiheudu tästä vahinkoa.
5.4. Palveluntarjoaja ei ole vastuussa vahingoista, jotka johtuvat tuotteen virheellisestä käsittelystä.
5.5. Palveluntarjoajan palkkio sisältyy siihen hintaan, joka on ilmoitettu tuotteen kohdalla Palveluntarjoajan verkkogalleriassa.
5.6. Mikäli Ostaja peruuttaa Toimittajan kanssa tehdyn ostosopimuksen laillisesti, Palveluntarjoaja sitoutuu huolehtimaan siitä, että Toimittaja palauttaa ostohinnan Ostajalle. Ostajan on tällaisessa tapauksessa viiden (5) päivän kuluessa peruutuksen tekemisestä ilmoitettava Palveluntarjoajalle lähetyskoodi (lähetysnumero), jolla tuote on palautettu Toimittajalle välitetyn ostosopimuksen mukaisesti. Mikäli tätä ei tehdä määräajassa, Ostaja menettää oikeuden rahan palautukseen Palveluntarjoajan kautta. Samassa yhteydessä, kun Palveluntarjoaja välittää ostohinnan palautuksen Toimittajalta Ostajalle, Palveluntarjoaja palauttaa Ostajalle vapaaehtoisesti myös välityspalkkion, riippumatta siitä, ettei Ostajalla ole oikeutta peruuttaa välityssopimusta.
Reklamaatio
6.1. Palveluntarjoaja sitoutuu käsittelemään palveluihinsa liittyvät reklamaatiot, kuten tuotteen toimittamatta jättäminen, toimituksen viivästyminen tai väärän tuotteen toimittaminen.
6.2. Palveluntarjoaja ei vastaa tuotteiden laadusta tai ominaisuuksista, eikä niiden yhteensopivuudesta kansallisten tai eurooppalaisten standardien kanssa.
6.3. Toimitettuun tuotteeseen liittyvät reklamaatiot (kuten virhevastuuseen tai tuotteen viasta aiheutuneeseen vahinkoon perustuvat vaatimukset) hoitaa Ostaja suoraan Toimittajan kanssa.
6.4. Jos Ostaja pyytää, Palveluntarjoaja voi käsitellä tuotteen reklamaation Ostajan puolesta Toimittajan suuntaan seuraavilla ehdoilla:
a) tuotteen toimittamisesta ei ole kulunut yli 14 päivää,
b) reklamoitava tuote toimitetaan 14 päivän kuluessa Palveluntarjoajan toimipisteeseen Tšekin tasavallassa,
c) reklamoitavassa tuotteessa ei saa olla käytön jälkiä.
Sopimuksen päättyminen ja muuttaminen
7.1. Mikäli Palveluntarjoaja myöhemmin – eli sen jälkeen, kun tuotteen saatavuus on ensin vahvistettu positiivisesti (kohta 2.6) – saa tietoonsa, että Toimittajalla ei ole Ostajan tilaamaa tuotetta varastossa, Palveluntarjoaja tarjoaa Ostajalle vaihtoehtoisen tuotteen (jos sellainen on saatavilla). Ellei Ostaja hyväksy vaihtoehtoa, Palveluntarjoaja palauttaa koko maksusumman Ostajan tilille ja peruuttaa tilauksen.
7.2. Palautus suoritetaan sille pankkitilille, jonka Ostaja on ilmoittanut tätä tarkoitusta varten.
Henkilötietojen suoja
8.1 Ostajan (fyysinen henkilö) henkilötietojen käsittelyä säätelee EU:n yleinen tietosuoja-asetus (GDPR) 2016/679 sekä Tšekin tasavallan laki nro 110/2019 Sb. henkilötietojen käsittelystä, myöhempine muutoksineen. Henkilötietojen käsittelyn periaatteet on kuvattu erillisessä asiakirjassa, joka on saatavilla tästä linkistä.
Sovellettava laki ja riitojen ratkaisu
9.1. Osapuolet sopivat, että Ostajan ja Palveluntarjoajan välinen suhde määräytyy aina Tšekin lain mukaan. Tämä lainvalinta ei kuitenkaan rajoita kuluttajansuojan soveltamista, jos pakottavat kuluttajansuojaa koskevat säännökset kuluttajan kotivaltiossa olisivat ilman lainvalintaa sovellettavia (asetuksen Rooma I, artikla 6(2) mukaisesti).
9.2. Kaikissa oikeudellisissa riidoissa Ostajan ja Palveluntarjoajan välillä Tšekin tuomioistuimilla on yksinomainen toimivalta.
9.3. Kuluttaja voi myös käyttää Euroopan komission tarjoamaa verkkovälitteistä riidanratkaisufoorumia, joka on saatavilla osoitteessa https://ec.europa.eu/consumers/odr/
Ehtojen voimassaolo
Nämä ehdot ovat voimassa alkaen 15.05.2025